Πριν από λίγο καιρό έπεσα πάνω στη λίστα με τις top 10 επιθυμητές δεξιότητες που χρειάζεται κάποιος για να πετύχει στον εργασιακό τομέα του Word Economic Forum.
Σύμφωνα λοιπόν με τη λίστα, η top δεξιότητα για να πετύχει κάποιος εκεί έξω όταν τελειώσει το σχολείο και τις σπουδές του είναι η Επίλυση Σύνθετων Προβλημάτων.
Σύμφωνα με τα όσα έχω δει ως σήμερα δυστυχώς, το σύστημα της εκπαίδευσής μας δεν ασχολείται και τόσο με το να αναπτύξει αυτή τη δεξιότητα στα παιδιά.
Άρα εμείς ως γονείς θα πρέπει να αναλάβουμε δράση και να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να μάθουν να λύνουν προβλήματα, ξεκινώντας… από τα δικά τους.
Στην αρχή φυσικά, δε θα πρόκειται για “σύνθετα προβλήματα”. Θα πρόκειται για τα μικρά καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους.
Και δε θα το κάνουμε μόνο και μόνο για να είναι κάποτε τα παιδιά ανταγωνιστικά στον εργασιακό τομέα!
Θα το κάνουμε γιατί δεν μπορούμε να βρισκόμαστε με τα παιδιά μας 24 ώρες το 24ωρο. Δεν είμαστε μαζί τους στο σχολείο. Δεν είμαστε μαζί τους στο ποδόσφαιρο ή στο μπαλέτο. Δεν είμαστε μαζί τους ούτε καν στο πάρκο (ακόμα κι αν καθόμαστε 3 μέτρα μακριά)!
Έτσι λοιπόν θα πρέπει να μάθουν να διαχειρίζονται τα προβλήματα, τις καταστάσεις και τα συναισθήματά τους από μόνα τους.
Όπως εξάλλου είχε πει η Μαρία Μοντεσσόρι: “Οι παρακάτω λέξεις αποκαλύπτουν τις εσωτερικές ανάγκες του παιδιού: Βοήθησέ με να το κάνω μόνος μου.”
Ο Robert Heilein είχε πει: “Μην αποδυναμώνετε τα παιδιά σας κάνοντάς τους τη ζωή τους εύκολη”.
Η δουλειά μας λοιπόν ως γονείς, δεν είναι να λύνουμε τα προβλήματα των παιδιών μας. Η δουλειά μας είναι να τα διδάξουμε να λύνουν τα προβλήματά τους μόνα τους.
Έτσι την επόμενη φορά που το παιδί θα αντιμετωπίσει μια δυσκολία, ας μην πεταχτούμε ως από μηχανής Θεός με τη λύση. Και δεν εννοώ να αδιαφορήσουμε ή να μείνουμε απαθείς σε δύσκολες στιγμές! Είμαστε πάντα δίπλα και τα ενθαρρύνουμε και συμπαραστεκόμαστε και δίνουμε κατεύθυνση.
Αλλά θα πρέπει να πάντα να είμαστε συνειδητοποιημένοι για το ποιος είναι ο ρόλος μας.
Ας δούμε ένα παράδειγμα:
Ας υποθέσουμε ότι το παιδί μας έχει ένα μικρότερο αδελφάκι που συνηθίζει να μπαίνει στο δωμάτιό του και του χαλάει τις κατασκευές του.
Πριν να μπούμε στη μέση να μαλώσουμε το ένα ή το άλλο παιδί πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι εδώ μας δίνεται μια ευκαιρία: Η ευκαιρία να βοηθήσουμε το μεγάλο μας παιδί να μάθει να λύνει προβλήματα.
4 βήματα για να μάθουν τα παιδιά να λύνουν τα προβλήματά τους
Ας δούμε μια απλή μεθοδολογία που μπορούμε να διδάξουμε στα παιδιά για λύνουν τα προβλήματά τους
1 – Βοηθάμε παιδιά να ορίσουν (να διατυπώσουν) το πρόβλημα.
2 – Τα βοηθάμε να σκεφτούν πιθανές λύσεις στο πρόβλημα.
3 – Τα βοηθάμε να σκεφτούν πιθανά σενάρια αν εφαρμόσουν τις παραπάνω λύσεις.
4 – Τα προτρέπουμε να δοκιμάσουν τις λύσεις.
Ας δούμε ένα παράδειγμα στην πράξη με μία απεικόνιση της μεθοδολογίας αυτής:
Βήμα 1
Λέμε στο παιδί:
“Είναι δύσκολο να έχεις μια μικρή αδελφή που μπαίνει στο δωμάτιό σου και σου χαλάει τα πράγματα. Το καταλαβαίνω. Κι εγώ εκνευριζόμουν όταν έμπαινε ο αδελφός μου στο δωμάτιό μου και μου ανακάτευε τα πράγματα!
Έλα να το σκεφτούμε…
Ποιο είναι το πρόβλημα;”
Στην συγκεκριμένη περίπτωση το πρόβλημα που απασχολεί το παιδί μας είναι το μικρότερο παιδί θα του χαλάσει τις κατασκευές. Θα αφήσουμε το παιδί να διατυπώσει μόνο του το πρόβλημα.
Βήμα 2
Ρωτάμε το παιδί: “Ποιες είναι οι πιθανές λύσεις; Για σκέψου…”
Μπορεί να πει: “Θα βάζω τις κατασκευές μου σε ένα ψηλό ράφι”.
Ή: “Θα κλειδώνω την πόρτα του δωματίου μου”.
Μπορεί να πει: “Θέλω να έχω ένα ντουλάπι που θα κλειδώνει”.
Μπορεί να πει: “Αν μου χαλάσει τις κατασκευές θα πάω κι εγώ να της χαλάσω το κουκλόσπιτο”.
Βήμα 3
Περνάμε στο “Τι θα συμβεί αν…;”
Βάζουμε το παιδί να σκεφτεί ποια είναι τα πιθανά σενάρια αν εφαρμοστούν οι παραπάνω λύσεις. Π.χ. στη λύση «θα βάζω τις κατασκευές σε ένα ψηλό ράφι» το παιδί μπορεί να σκεφτεί ότι ίσως δεν είναι λύση γιατί ίσως η αδελφή του θα πάρει μια καρέκλα και θα ανέβει να τα πιάσει.
Στην περίπτωση «θα της χαλάσω κι εγώ το κουκλόσπιτο» μπορεί να σκεφτεί ότι θα ξεκινήσει καυγάς ή κλάμα.
Βήμα 4
Τελευταίο βήμα: “Ποια λύση προτιμάω; Ποια θα δοκιμάσω πρώτη;”
Βάζουμε το παιδί να επιλέξει τη λύση που προτιμάει και το ενθαρρύνουμε να τη δοκιμάσει!
Το πανεπιστήμιο του Vanderbilt έχει δημιουργήσει μία αφίσα της παραπάνω μεθοδολογίας των 4 βημάτων και παίρνοντας έμπνευση από αυτήν, ζήτησα από την κόρη μου την Εβίτα που είναι καλή στο σχέδιο να φτιάξει ένα αντίστοιχο εκτυπώσιμο για το Aspa Online.
Να ‘το λοιπόν!
Σας ενθαρρύνω να το εκτυπώσετε, να το κολλήσετε στην κουζίνα ή σε άλλο εμφανές σημείο μέσα στο σπίτι και να γίνει ο πολύτιμος οδηγός σας για να βοηθήσετε τα παιδιά να λύνουν μόνα τους προβλήματα.
Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα για να σας στείλω το εκτυπώσιμο στη στιγμή. Ταυτόχρονα θα εγγραφείτε στις ενημερώσεις μου μέσω email για να μείνουμε σε επαφή και να μη χάνετε ποτέ τίποτα!
Διδάσκοντας τα παιδιά τα 4 βήματα επίλυσης προβλημάτων, θα τα βοηθήσετε να νιώσουν δυνατά και ανεξάρτητα.
Θα ενισχύσετε την αυτοπεποίθηση και η αυτοεκτίμησή τους.
Και θα τους προσφέρετε το δώρο της top δεξιότητας για να πετύχουν στον εργασιακό τομέα.
Καλή επιτυχία!
ΜΑΡΙΑ αναφέρει:
Συγχαρητήρια!Πολύ χρήσιμο!!
Aspa αναφέρει:
Μαρία χαίρομαι που οι πληροφορίες βοηθάνε. Ευχαριστώ!
Marina αναφέρει:
Ευχαριστώ 🙂
Aspa αναφέρει:
🙂 🙂 🙂