Το να βοηθήσουμε τα παιδιά να αγαπήσουν τα βιβλία είναι ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που μπορούμε να κάνουμε ως γονείς.
Ένα παιδί που διαβάζει καταλαβαίνει καλύτερα τον κόσμο γύρω του, μαθαίνει να σκέφτεται και να εκφράζεται, αυξάνει τις γνώσεις του, ταξιδεύει με τη φαντασία του, εξελίσσεται συναισθηματικά, διευρύνει τους ορίζοντές του και διασκεδάζει – για να αναφέρω μερικά μόνο από τα οφέλη!
Πώς λοιπόν θα βοηθήσουμε τα παιδιά να αγαπήσουν τα βιβλία;
Παρ’ όλο που δεν υπάρχει μαγική συνταγή, ας δούμε κάποιες ιδέες:
Όταν είναι μικρά, ξεκινάμε να τους διαβάζουμε παραμύθια ή ιστορίες την ώρα του βραδινού καληνυχτίσματος.
Καθώς μεγαλώνουν, εξακολουθούμε να τους διαβάζουμε, δημιουργούμε ζεστές γωνιές ανάγνωσης μέσα στο σπίτι, τα ενθαρρύνουμε να επιλέξουν βιβλία που περιστρέφονται γύρω από τα ενδιαφέροντά τους ώστε αρχίσουν να διαβάζουν μόνα τους, τους δείχνουμε πόσο απολαμβάνουμε ΕΜΕΙΣ το διάβασμα, επισκεπτόμαστε μαζί βιβλιοπωλεία και βιβλιοθήκες, τα ενθαρρύνουμε να ζωγραφίσουν ή να υποδυθούν τους πρωταγωνιστές των βιβλίων και συζητάμε για όσα διάβασαν.
Σήμερα όμως θα μοιραστώ μαζί σας την πιο εμπνευσμένη ιδέα!
Μου την έστειλε η Πέρση, που είναι αναγνώστρια του Aspa Online και πήρε την πρωτοβουλία να μου γράψει με αφορμή μια σχετική δημοσίευση που έκανα στο Facebook.
Η Πέρση Ντούλια λοιπόν, είναι από τα Ιωάννινα, είναι μαμά δύο παιδιών 9 και 13 ετών και είναι βιβλιοθηκονόμος και διευθύντρια στη Δημόσια Βιβλιοθήκη Κόνιτσας. Να τι μου έγραψε:
Στο σπίτι διαβάζουμε όλοι πολύ. Εγώ είμαι βιβλιοθηκονόμος σε δημόσια βιβλιοθήκη, οπότε η πρόσβαση σε βιβλία που θεωρώ αξιόλογα- είτε για ενήλικες, είτε για παιδιά- είναι εύκολη. Ο γιος μου όταν ήταν βρέφος ήταν πολύ ζωηρός και το μόνο πράγμα που τον ηρεμούσε ήταν βιβλία με εικονογράφηση που του άρεσε. Η κόρη μου από την πρώτη μέρα που επιστρέψαμε σπίτι μετά το μαιευτήριο άκουγε καθημερινά τα παραμύθια που διάβαζα στον αδερφό της. Κάθε βράδυ, ακόμα και τώρα που είναι 9 και 13 ετών, εγώ ή ο πατέρας τους εξακολουθούμε να τους διαβάζουμε λίγο πριν κοιμηθούν.
Παρόλα αυτά, το στοίχημα της αγάπης για την ανάγνωση μη σχολικών βιβλίων κερδίζεται μόνο όταν το παιδί πιάσει στα χέρια του ένα βιβλίο της επιλογής του και το διαβάσει ΜΟΝΟ του. Και μετά όταν ζητήσει κι άλλο…κι άλλο…
Όταν λοιπόν τα παιδιά μου τελείωσαν την Α’ Δημοτικού και ήταν πλέον σε θέση να διαβάζουν, τους χάρισα ένα σημειωματάριο. Το ονόμασα “ημερολόγιο ανάγνωσης”. Στην πρώτη σελίδα του έγραψα ένα μικρό κείμενο για το τι σημαίνει “ανάγνωση για ευχαρίστηση” και την ημερομηνία. Τους ζήτησα να σημειώνουν σε αυτό τον τίτλο και το συγγραφέα από κάθε βιβλίο που διαβάζουν, την ημερομηνία και στο τέλος να βάζουν το +, αν τους άρεσε, το -, αν δεν τους άρεσε και ένα αστέρι, αν το λάτρεψαν. Μέχρι σήμερα το τηρούν και οι δύο ευλαβικά!
Θα ήθελα να έχει σκεφτεί και η μητέρα μου να μου δώσει κάτι αντίστοιχο. Σκέψου πόσες εκατοντάδες βιβλία έχουμε διαβάσει και θα διαβάσουμε και πόσα από αυτά πραγματικά θυμόμαστε. Μόνο όσα έχουμε στην προσωπική μας βιβλιοθήκη και τα βλέπουμε καθημερινά. Από τα υπόλοιπα, ελάχιστα θυμόμαστε…
Το “ημερολόγιο” είναι ένας τρόπος για να μην ξεχάσουμε κανένα. Ούτε το πρώτο πρώτο βιβλίο που αναγνώσαμε μόνοι μας, ούτε το αγαπημένο μας βιβλίο στα 10, στα 20, στα 30 ή στα 50 μας!
ΥΓ.: Μπορούμε να τηρούμε το ημερολόγιο μας σε αρχείο excel, ώστε να μας διευκολύνει σε κάποια αναζήτηση ή ομαδοποιήσεις. Θεωρώ ότι το έντυπο, που θα βλέπουμε ακόμη και τις αλλαγές του γραφικού χαρακτήρα με την πάροδο των ετών και που θα βρίσκεται στη βιβλιοθήκη μας, έχει άλλη ΜΑΓΕΙΑ!
Η μεγάλη σύμπτωση είναι ότι λίγο πριν να μου στείλει η Πέρση το email, έκανα μία μικρή ανακατάταξη στη βιβλιοθήκη του σπιτιού μου και έπιασα στα χέρια μου βιβλία που δεν θυμόμουν καθόλου! Θυμόμουν ότι ήταν αξιόλογα αλλά δεν θυμόμουν το περιεχόμενο και υποσχέθηκα στον εαυτό μου να τα ξαναδιαβάσω…
Και τι δε θα έδινα να είχα στα χέρια μου ένα δικό μου ημερολόγιο ανάγνωσης για να θυμάμαι πότε έχω διαβάσει το κάθε βιβλίο και αν μου άρεσε ή δεν μου άρεσε. Και το κυριότερο: Και τι δε θα ‘δινα να είχα δώσει ένα ημερολόγιο ανάγνωσης παιδιά! Ένα ημερολόγιο ανάγνωσης σε κάνει να αισθάνεσαι περήφανος για όσα έχεις ήδη διαβάσει και σου δίνει κίνητρο να συνεχίσεις!
Ζήτησα από την Πέρση να μου στείλει μια-δυο φωτογραφίες από τα ημερολόγια ανάγνωσης των παιδιών της για να μοιραστώ στο blog, το οποίο έκανε με μεγάλη χαρά. Να λοιπόν η πρώτη σελίδα του ημερολόγιου του γιου της (το 2013):
και η τελευταία (το 2018):
Να και η πρώτη σελίδα του ημερολογίου της κόρης:
Χαρίστε λοιπόν κι εσείς ένα όμορφο σημειωματάριο στα παιδιά και δείξτε τους πώς να ξεκινήσουν το δικό τους ημερολόγιο ανάγνωσης!
Ημερολόγιο Ανάγνωσης για εκτύπωση (δωρεάν)
Παρ’ όλα αυτά θέλοντας να σας βοηθήσω να εφαρμόσετε την ιδέα άμεσα, έφτιαξα ένα εκτυπώσιμο που μπορείτε να κατεβάσετε και να δώσετε στα παιδιά σήμερα κιόλας!
Τα παιδιά θα σημειώνουν την ημερομηνία, τον τίτλο του βιβλίου, τον συγγραφέα και την αξιολόγησή τους. Συν (+) αν τους άρεσε, μείον (-) αν δεν τους άρεσε και αστέρι (⭐) αν το λάτρεψαν.
Έρχεται σε δύο διαφορετικά σχέδια, το κόκκινο (με το αγόρι) και το κίτρινο (με το κορίτσι). Θα σας στείλω και τα δύο, ώστε να τυπώσετε αυτό που προτιμάτε!
Θέλετε να παραλάβετε το ημερολόγιο στο email σας δωρεάν; Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα και θα το λάβετε στη στιγμή!
Πέρση, σε ευχαριστούμε (και σας ευχαριστούμε όλους στην οικογένεια) για την έμπνευση! Σειρά μας τώρα…
Λάβετε θέσεις… Έτοιμοι… Ας βοηθήσουμε τα παιδιά να αγαπήσουν τα βιβλία!
Θα ηθελα το ημερολογιο Αναγνωσης
Το ημερολόγιο θα φτάσει αυτόματα στο email σου, αρκεί να συμπληρώσεις την φόρμα που θα βρεις μέσα στο παραπάνω post!
Ευχαριστούμε πάρα πολύ για το ημερολόγιο!
Κι εγώ ευχαριστώ! Περιμένω εντυπώσεις!
Καταπληκτική ιδέα!! Ευχαριστούμε!!
Ευχαριστώ Βασιλική! Περιμένω εντυπώσεις!
Εξαιρετική ιδέα ! Ο γιός μου είναι 5 ετών και ήδη έχει τη δική του βιβλιοθήκη (2 ράφια στη δική μας !) και με μαλώνει αν βάλω δικά μου βιβλία στα ράφια του ! Και εγώ είμαι βιβλιοθηκονόμος και επειδή και εγώ κρατούσα λίστες (παλιά χειρόγραφες και τώρα ηλεκτρονικές γλ. Goodreads) σίγουρα θα τον μυήσω στη διαδικασία μόλις μπορεί να διαβάσει. Για μένα το διάβασμα είναι η μεγαλύτερη πηγή ευχαρίστησης, μάθησης και ταξιδιού…μακάρι να είναι έτσι για όλα τα παιδιά…Καλές γιορτές εύχομαι !
Θεοδώρα σε ευχαριστώ! Χαίρομαι πολύ που σου άρεσε η ιδέα… Μη διστάσεις να στείλεις και τα δικά σου tips για το πώς βοηθάς το γιο σου να αγαπήσει το διάβασμα!
Άσπα μου καλησπέρα για ακόμη μια φορά… πραγματικά καθε φορά που με απασχολεί κτ πολύ έντονα κ ψάχνω μανιωδώς λύση, έρχεσαι εσύ, στέλνοντας μου τα μαγικα σου mail, και δίνεις λύση στο λεπτό….
Περίπου αυτή την τακτική ακολουθούσε κ η νηπιαγωγός του μεγάλου μου γιου στο σχολείο (χωρίς τους συγγραφείς κ τα + – *
κ με τη βοήθεια των γονιών στην ανάγνωση λογο ηλικίας ) κ το είχε λατρέψει. Την ονόμαζε δανειστική βιβλιοθήκη….. Φέτος ως πρωτακι δεν έχει πολύ όρεξη για εξωσχολικά βιβλία….
Θα εκτυπώσω άμεσα το ημερολόγιο κ είμαι σίγουρη ότι θα ξετρελαθει για άλλη μια φορά με ενα ακόμα εκτυπώσιμο σου… Σ ευχαριστώ πολύ για όλα κ συγγνώμη αν σε κούρασα….
Κωνσταντίνα μου σε ευχαριστώ! Χαίρομαι πολύ που ενθουσιάστηκες με το ημερολόγιο και ανυπομονώ να μου γράψεις εντυπώσεις!
Το 1983 όταν πήγαινα Ε’ Δημοτικού είχα έναν καταπληκτικό δάσκαλο, ο οποίος μας μύησε στην ανάγνωση των εξωσχολικών βιβλίων. Εφάρμοσε το τετράδιο της ανάγνωσης, όπου ο κάθε μαθητής έπρεπε να καταγράφει το κάθε βιβλίο που διάβαζε, με ημερομηνία, τίτλο και συγγραφέα.
Αφήνοντας την πρωτοβάθμια εκπαίδευση ο δάσκαλος μας έδωσε ραντεβού για τoν Οκτώβρη του 1990, όταν πια θα είχαμε αφήσει πίσω μας και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Σε αυτό το πρώτο reunion της τάξης μας, μερικοί είχαν φέρει μαζί τους και αυτό το τετράδιο… Φανταστείτε συναισθήματα… Αξίζει να σημειωθεί ότι από τους 30 περίπου μαθητές εκείνης της τάξης, μόνο δύο δεν ήταν φοιτητές σε ΑΕΙ ή ΤΕΙ. Εκπληκτικό ποσοστό επιτυχίας για έναν εκπαιδευτικό σε δημόσιο σχολείο, που μας έβαλε γερές βάσεις για το μέλλον και έσπειρε την αγάπη για την μελέτη και το διάβασμα!
Προσωπικά, κάπως, κάπου έχασα αυτό το τετράδιο στην πορεία της μαθητικής μου ζωής. Δεν ήθελα να αρχίσω από την αρχή ξανά ένα τετράδιο… γιατί θα έλειπε ένα μεγάλο κομμάτι από μένα… Αποφάσισα λοιπόν να γράφω στην πρώτη σελίδα κάθε βιβλίου που διάβαζα, την ημερομηνία ολοκλήρωσης της ανάγνωσης και μια φράση ή παράγραφο που μου έκανε πραγματικά εντύπωση από αυτό ή ακόμη και το συναίσθημα που μου έβγαλε το εν λόγω βιβλίο, δεδομένης της χρονικής στιγμής. Το μόνο μειονέκτημα είναι ότι δεν μπορώ να το κάνω αυτό στα βιβλία που έχω δανειστεί… έτσι άρχισα να αγοράζω τα βιβλία που άξιζαν τον κόπο να έχουν μια θέση στην βιβλιοθήκη μου για να μπορώ να σημειώσω στην πρώτη σελίδα τους πότε με ταξίδεψαν και τι μου έμεινε από το ταξίδι της ανάγνωσής τους!
Καλές αναγνώσεις σε μικρούς και μεγάλους!
Αιμιλία πραγματικά υπέροχη ιστορία! Ένας άνθρωπος ΜΠΟΡΕΙ να κάνει τη διαφορά…
Ευχαριστούμε για την εναλλακτική πρόταση!
Καταπληκτική ιδέα για τα παιδιά!
Εκτός απο τα υπόλοιπα εισάγει έμμεσα και την ιδέα της οργάνωσης.
Η κόρη μου είναι 2 αλλα μπορώ να το κάνω εγώ για εκείνη μαζί με εκείνη 🙂
Για εμάς τους μεγάλους βολεύει και η ηλεκτρονική περιοχή του https://www.goodreads.com/
Ευχαριστώ!
Ανδρονίκη καλημέρα! Ναι, να το ξεκινήσετε με την κόρη σου! Κάποτε θα τα βλέπει και θα ξέρει τι διαβάζατε στην ηλικία των 2! Αγαπημένη η πλατφόρμα του Goodreads. Ευχαριστούμε!
Ασπα μου καλησπέρα. Τέλεια ιδέα! Το συζήτησα με την κόρη μου και ενώ στην αρχή το αντιμετώπισε με δυσπιστία, τελικά ενθουσιάστηκε και μου πρότεινε να το κατεβάσω και για εμένα (!). Προσπαθώ όμως να κατεβάσω το αρχείο και δεν γίνεται τίποτα. Τι κάνω λάθος?
Μαριάνθη καλησπέρα! Τέλεια χαίρομαι πολύ!
Έκανα μια μικρή αλλαγή στη φόρμα. Θέλεις να ξαναδοκιμάσεις τώρα και να μου πεις αν θα έρθει;
Πολύ όμορφη ανάρτηση! Πάντα σημειώνω τα βιβλία που διάβαζω, όπως κι αυτά που διαβάζουμε με τα παιδιά. Ομως, είναι πολύ ωραία η ιδέα να έχουν το προσωπικό τους ημερολόγιο ανάγνωσης και να αξιολογούν τα βιβλία. Θα την εφαρμόσω σίγουρα!
Μαρίνα ευχαριστώ! Θα χαρώ να μάθω νεώτερα!
Ασπα μου πιστεύω πως είναι καταπληκτική ιδέα. Θα το δοκιμάσω σίγουρα και εύχομαι να πιάσει στο μικρό μου (12 ετών).
Καλό βράδυ
Σόφη ευχαριστώ! Θα περιμένω εντυπώσεις!