Τα σχολεία έκλεισαν και οι περισσότεροι από εμάς έχουμε μπει σε καλοκαιρινούς ρυθμούς. Έχουμε όμως ακόμα πρόσφατες τις τελευταίες μέρες του σχολείου, που ήταν από τη μία μέρες γιορτής και από την άλλη μέρες απολογισμού. Ενημερωθήκαμε για την πρόοδο των παιδιών μας, μάθαμε από τους δασκάλους τους τι χρειάζεται να βελτιώσουν τη νέα σχολική χρονιά και κάναμε μαζί τους σχέδια για ένα δυναμικό ξεκίνημα μετά τις καλοκαιρινές διακοπές.
Θέλουμε τα παιδιά μας να είναι καλοί μαθητές. Τι θα πει όμως «καλός μαθητής»; Είναι καλός μαθητής αυτός που παίρνει καλούς βαθμούς; Ή οι βαθμοί είναι ένα μόνο μικρό κομματάκι του παζλ; Τι μαθητές θέλουμε να είναι τα παιδιά μας;
Όταν πριν από λίγο καιρό επισκέφτηκα τα εκπαιδευτήρια ο Πλάτων με σκοπό να δω τις εγκαταστάσεις και να γνωρίσω τους ανθρώπους από κοντά, μου έκανε εντύπωση ότι σε πάρα πολλά σημεία του σχολείου, από τους πίνακες των τάξεων έως τους διαδρόμους, από το Νηπιαγωγείο ως το κλειστό γυμναστήριο, ήταν κολλημένες λέξεις-κλειδιά που αντιπροσωπεύουν το προφίλ του μαθητή του σχολείου. Ρωτώντας έμαθα ότι αυτό είναι το προφίλ μαθητή του εκπαιδευτικού οργανισμού International Baccalaureate, για τα προγράμματα του οποίου είναι πιστοποιημένο το σχολείο.
Μελέτησα τις λέξεις με προσοχή. Με έκαναν να σκεφτώ πόσο σημαντικό είναι τα παιδιά να αποκτήσουν αυτές τις δεξιότητες. Και τις γράφω εδώ για να αποτελούν “οδηγό” για εμάς τους γονείς, ώστε να πάψουμε να αξιολογούμε τα παιδιά μας με μόνο κριτήριο τι βαθμούς πήραν.
Ερευνητής: Η φυσική περιέργεια του παιδιού καλλιεργείται για να διευρύνει τη σκέψη του, ώστε να αποκτήσει τα απαραίτητα εφόδια για να πραγματοποιήσει δημιουργική έρευνα.
Σκεπτόμενος: Ο μαθητής επιλέγει να επιλύσει πολύπλοκα προβλήματα ή να πάρει σημαντικές αποφάσεις, αφού χρησιμοποιήσει τις νοητικές δεξιότητες που έχει διδαχθεί.
Επικοινωνιακός: Κατανοεί και εκφράζει ιδέες και πληροφορίες με άνεση, σε πάνω από μία γλώσσες.
Τολμηρός: Προσεγγίζει άγνωστες καταστάσεις χωρίς άγχος και διαθέτει σιγουριά και ανεξαρτησία για να εξερευνά καινούργιες ιδέες, στρατηγικές και ρόλους.
Λάτρης της γνώσης: Συγκεντρώνει γνώσεις από όλες τις επιστήμες, ενδιαφέρεται να εξετάζει θέματα που έχουν μεγάλη σημασία για τον κόσμο που ζούμε.
Με αρχές: Ο μαθητής συνειδητοποιεί από νωρίς τις ηθικές αρχές που διέπουν τις σχέσεις των ανθρώπων. Γίνεται ακέραιος, ειλικρινής και δίκαιος.
Με ενσυναίσθηση: Αναγνωρίζει και κατανοεί τα συναισθήματα των άλλων.
Ανοιχτόμυαλος: Σέβεται τις ιδέες, τις αξίες και τις παραδόσεις των άλλων και κατανοεί ότι πρέπει να βλέπει ένα ζήτημα από πολλές και διαφορετικές οπτικές γωνίες.
Ισορροπημένος: Καταλαβαίνει την ανάγκη της πνευματικής, ψυχικής και σωματικής υγείας και ισορροπίας.
Με μεταγνωστική σκέψη: Δίνει προσοχή στο πώς μαθαίνει και αναλύει τις προσωπικές δυνάμεις και αδυναμίες του με δημιουργικούς και ωφέλιμους τρόπους.
Βλέπουμε ότι ο στόχος δεν είναι απλά τα παιδιά να αποκτήσουν γνώσεις αλλά να γίνουν ολοκληρωμένοι άνθρωποι, που αγαπούν τη μάθηση, είναι δυναμικοί, θετικοί και ανεξάρτητοι και αναλαμβάνουν δράση.
Οι καλοκαιρινές διακοπές είναι εδώ. Το καλοκαίρι δίνει πάντα ευκαιρίες για μάθηση και ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων. Τα παιδιά αλλάζουν περιβάλλον, βλέπουν νέα μέρη και εκτίθενται σε νέες πληροφορίες. Ας μην είναι φέτος η μοναδική μας έγνοια ως γονείς να πιέζουμε τα παιδιά μας να ανοίξουν τα βιβλία τους και να κάνουν επαναλήψεις. (Διαβάστε εδώ την περσινή μου συνέντευξη στον Ελεύθερο Τύπο που είχα τοποθετηθεί πάνω σε αυτό). Ας τους δώσουμε όμως όσα περισσότερα ερεθίσματα μπορούμε για να κατακτήσουν τις παραπάνω ικανότητες. Θα τα βοηθήσουμε έτσι να γίνουν όχι απλά «καλύτεροι μαθητές» αλλά καλύτεροι πολίτες της Ελλάδας και του κόσμου.
Βάζεις δύσκολα. Έχουμε μάθει να τα αξιολογούμε όλα με ποσοτικά κριτήρια. Και κάνει ακόμη πιο δύσκολη την απάντηση στο ερώτημα “Ποιος είναι καλός δάσκαλος”;
Οι μαθητές συνήθως απαντάνε σε αυτό το ερώτημα: “Όποιος ξέρει το μάθημα που διδάσκει και μας αγαπάει.” 🙂
🙂
Πολύ καλά αν και πολύ βαρύγδουπα…δε βλέπω πουθενά τη λέξη παιδί και τρομάζω,ο μαθητής είναι πάνω απ’όλα παιδί,όχι στέλεχος επιχείρησης…αυτά είναι ο στόχος του ενήλικα και κατακτούνται ύστερα από άφθονες ώρες αυτοδιάθεσης,αυτοδιαχείρησης,που μεταφράζεται στο άφησε με να ζήσω ελεύθερα και να αγαπήσω πάνω απ’όλα εμένα…δίνοντας μου τη δυνατότητα για πολλά λάθη,ώστε να ξέρω πού πατάω και γιατί επιλέγω ό,τι νομίζω πως επιθυμώ….δεν έχω καμιά ενσταση με όλα αυτά,αλλά στέκομαι πολύ επιφυλακτική γνωρίζοντας τα κριτήρια επιλογής των εκπ/κων στα διάφορα εκπαιδευτήρια….
Η δική μου σκοπιά σε αυτό το post είναι της μαμάς που μιλάει σε γονείς. Χθες πέρασα όλο το απόγευμα με γονείς συμμαθητών των κοριτσιών και η κουβέντα περιστρεφόταν γύρω από βαθμούς, διαβάσματα κλπ κλπ. Κανείς
δεν είπε «το παιδί μου είχε πρόοδο φέτος γιατί έμαθε να αναγνωρίζει τα συναισθήματα των άλλων» (που αντιπροσωπεύει την ενσυναίσθηση σύμφωνα με το προφίλ μαθητή ΙΒ). Κι όμως στην τάξη της Εβελίνας κάνανε εκπληκτικά βήματα πάνω αυτό, μέσω ενός φανταστικού προγράμματος που κάνανε για το bullying.
Επίσης δε θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο με το ότι το
παιδί πρέπει να είναι πρώτα από όλα παιδί. Τώρα από την πλευρά των εκπαιδευτικών και τα θέματα επιλογής τους δεν έχω την εμπειρία μια και δεν έχω εξασκήσει το επάγγελμα. Απλά δε θέλω τα παιδιά μας να μεταμορφώνονται σε ρομπότ γνώσεων. Υπάρχουν όπως πολύ σωστά γράφεις και άλλα πιο σημαντικά πράγματα στη ζωή!
Δυστυχώς (μιλάω ως καθηγήτρια) το σύστημα εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι βαθμοθηρικό. Οι μαθητές και οι γονείς νοιάζονται μόνο για τους βαθμούς και για τίποτε άλλο. Μητέρα μαθήτριας γκρίνιαζε για την πτώση του βαθμού της κόρης της σε ένα μάθημα, ενώ το κορίτσι είχε ανεβάσει τον γενικό μέσο όρο της κατά 2 ολόκληρες μονάδες! Πρέπει να αλλάξουμε μυαλά όλοι (γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικοί, υπουργείο).
Πολλά βέβαια εξαρτώνται από τον ίδιο τον εκπαιδευτικό, που όμως πολλές φορές πιέζεται να βγάλει την ύλη (γιατί αυτό είναι το πρώτο ζητούμενο από το υπουργείο) οπότε αναγκάζεται να ασχοληθεί μόνο με την μετάδοση γνώσεων.
Και κάτι τελευταίο: αφήστε τα παιδιά σας να χαρούν το καλοκαίρι! Μην κάνετε επαναλήψεις τα μαθήματα της προηγούμενης χρονιάς και μην προετοιμάζετε της επόμενης! Έρχονται τον Σεπτέμβριο και είναι ήδη κουρασμένα! Ένα λογοτεχνικό βιβλίο, κάποιο άλλο που ασχολείται με κάτι που τους ενδιαφέρει αρκεί! ( η εξωφρενική βιβλιοθήκη είναι μια σειρά βιβλίων που έχει πολλούς τίτλους και είναι γραμμένη με πολύ χιούμορ! 😉 )
Συγγνώμη για το τεράστιο σχόλιο, αλλά βρήκα μαζεμένες μαμάδες και πήρα φόρα. 🙂
Το σχόλιό σου και η γνώμη σου έχουν μεγάλη αξία. Αυτό άλλωστε αξίζει, να ανταλλάσσουμε απόψεις και ο διάλογος να δίνει τροφή για σκέψη. Συμφωνώ με τα παραπάνω και με την άποψη για το καλοκαίρι. Αυτό είχα πει κι εγώ στον Ελεύθερο Τύπο.
Thanks για το tip της εξωφρενικής βιβλιοθήκης!