Όλοι θέλουμε τα παιδιά μας να είναι υπεύθυνα. Και όλοι θέλουμε να γίνουν κάποτε υπεύθυνοι ενήλικες!
Στο παλαιότερό μου post Πώς να βοηθήσουμε τα παιδιά να κρατούν τακτοποιημένα τα δωμάτιά τους έγραφα ότι οι καλές συνήθειες αποκτιούνται από μικρή ηλικία και ότι θα πρέπει να ξεκινήσουμε με μικρά βηματάκια από τότε είναι μικρά.
Σήμερα θα προχωρήσω ένα βήμα παραπάνω εξηγώντας πώς και γιατί πρέπει να μάθουμε στα παιδιά να κάνουν δουλειές του σπιτιού. Δε θα μείνω όμως μόνο στη θεωρία. Θα σας πω τι σύστημα ακολουθούμε στο δικό μας σπίτι!
ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΔΟΥΛΕΙΕΣ ΣΠΙΤΙΟΥ;
Ας ξεκινήσουμε πρώτα από το γιατί. ΓΙΑΤΙ να μάθουμε στα παιδιά να κάνουν δουλειές του σπιτιού;
Υπάρχουν τρεις κύριοι λόγοι:
1. Για να γίνουν ανεξάρτητα
Μια από τις προτεραιότητές μας ως γονείς θα πρέπει να προετοιμάσουμε τα παιδιά μας για την μελλοντική τους ζωή ως ενήλικες.
Δε θα είμαστε πάντα μαζί τους για τους μαγειρεύουμε ή να τους πλένουμε τα ρούχα! Ούτε είναι εξασφαλισμένο ότι κάποιος άλλος θα αναλάβει το φορτίο των υποχρεώσεων των παιδιών μας, στην ενήλική τους ζωή.
Τα παιδιά μου έχουν μάθει να κάνουν δουλειές του σπιτιού από μικρά. Δεν νομίζω ότι μεθαύριο θα θελήσουν να αναλάβουν το φορτίο των δουλειών των συγκάτοικων, των φίλων ή των συντρόφων τους.
2. Για να μοιραζόμαστε τα βάρη
Όταν όλοι στο σπίτι κάνουν δουλειές του σπιτιού, η μαμά (που στις περισσότερες περιπτώσεις σηκώνει τα περισσότερα βάρη) σταματάει να νιώθει ριγμένη και η οικογένεια γίνεται μία ομάδα. Ευτυχώς τα πράγματα έχουν αρχίσει να αλλάζουν τα τελευταία χρόνια και τα βάρη των δουλειών δεν τα σηκώνει μόνο η μαμά, αλλά έχουμε πολύ δρόμο ακόμα.
Όπως και να ‘χει είναι σπουδαίο το συναίσθημα ότι όλοι στο σπίτι είμαστε μια ομάδα και ότι ο καθένας κάνει ό,τι μπορεί ανάλογα με την ηλικία του και τις υποχρεώσεις του!
3. Τα υπεύθυνα παιδιά γίνονται υπεύθυνοι και επιτυχημένοι ενήλικες
Το Harvard διεξάγει τα τελευταία 80 χρόνια την πιο μακροχρόνια έρευνα όλων των εποχών πάνω στην ανθρώπινη ανάπτυξη. Η έρευνα, που ονομάζεται The Harvard Grant Study, ξεκίνησε το 1938 και συνεχίζεται ως σήμερα. Όλα αυτά τα χρόνια οι ερευνητές έχουν την ευκαιρία να ακολουθούν παιδιά από την παιδική τους ηλικία και να βλέπουν πώς εξελίσσεται η προσωπική τους και η επαγγελματική τους ζωή.
Ένα από τα συμπεράσματα της έρευνας όπως μας λέει η Julie Lythcott-Haims στην ομιλία της στο TED, είναι ότι η επιτυχία ενός ενήλικα σχετίζεται άμεσα με τις δουλειές σπιτιού που έκανε ως παιδί και μάλιστα, όσο πιο νωρίς ξεκινάει τόσο το καλύτερο.
Οι δουλειές βοηθάνε τα παιδιά να καταλάβουν ότι υπάρχουν και λιγότερο ευχάριστα πράγματα στη ζωή – αλλά κάποιος πρέπει να κάνει. Τα βοηθάνε να συνειδητοποιήσουν ότι χρειάζεται να συνεισφέρουν για το καλό του συνόλου. Όταν μεγαλώσουν, αυτός ο τρόπος σκέψης θα τα βοηθήσει να πετύχουν στον εργασιακό τομέα.
ΠΩΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΔΟΥΛΕΙΕΣ ΣΠΙΤΙΟΥ;
Τα παιδιά λοιπόν χρειάζεται να αρχίσουν να συμμετέχουν στις δουλειές του σπιτιού από όσο πιο μικρή ηλικία γίνεται. Αν τα παιδιά σας είναι ακόμα μικρά, είστε στην καλύτερη θέση! Θα κάνετε ένα σωστό ξεκίνημα από την αρχή. Επίσης όσο πιο μικρά είναι, τόσο πιο εύκολο είναι να δουν τις δουλειές θετικά.
Θυμάμαι για παράδειγμα ότι όταν οι κόρες μου ήταν 4-5 και έβγαιναν στο μπαλκόνι μαζί μου να απλώσουν ρούχα, δεν το έβλεπαν σαν αγγαρεία! Ήθελαν να απλώσουν κι εκείνες για να αποδείξουν ότι μπορούν και για να βοηθήσουν! Για να είμαι ειλικρινής δεν μου άρεσε όταν έβγαιναν έξω μαζί μου, γιατί τα μισά μανταλάκια και τα μισά ρούχα κατέληγαν στον κήπο! Αλλά δεν έλεγα τίποτα για να μην τους κόψω τα φτερά.
Αν τα παιδιά είναι μεγαλύτερα και μέχρι τώρα δεν έκαναν τίποτα, χρειάζεται περισσότερη… τέχνη για το πώς θα τους μιλήσουμε για το θέμα. Ωστόσο το πνεύμα θα πρέπει να είναι ότι στο σπίτι είμαστε μια ομάδα και ότι χρειάζεται να βοηθάμε όλοι!
Εξάλλου τα παιδιά πρέπει να μάθουν ότι η ζωή απαιτεί και εργασία – όχι μόνο παιχνίδι.
Δουλειές του σπιτιού ανά ηλικία
Το ποιες δουλειές θα κάνει το κάθε παιδί εξαρτάται από την ηλικία του. Κάποιες ιδέες για τις εργασίες ανά ηλικία βλέπουμε στη λίστα που δημοσίευσε η σελίδα της Μαρίας Μοντεσσόρι στο Facebook:
Τα παιδιά που είναι 2-3 χρονών μπορούν να βάλουν τα παιχνίδια στο κουτί τους, να στοιβάξουν τα βιβλία στο ράφι και να βάλουν τα άπλυτα στο καλάθι με τα άπλυτα.
Τα παιδιά που είναι 4-5 χρονών μπορούν να ταΐσουν τα κατοικίδια, να ποτίσουν τα φυτά και να σκουπίσουν με ηλεκτρικό σκουπάκι χειρός.
Τα παιδιά που είναι 6-7 χρονών μπορούν να σφουγγαρίσουν, να αδειάσουν το πλυντήριο πιάτων και να φτιάξουν σαλάτα.
Τα παιδιά που είναι 8-9 χρονών μπορούν να γεμίσουν το πλυντήριο των πιάτων, να πλύνουν ρούχα και να ξεσκονίσουν τα έπιπλα.
Τα παιδιά που είναι 10-11 χρονών μπορούν να καθαρίσουν τα μπάνια, να σκουπίσουν τα χαλιά με την ηλεκτρική και να ετοιμάσουν φαγητό.
Τα παιδιά που είναι 12 και πάνω μπορούν να πλύνουν το αυτοκίνητο, να καθαρίσουν τα τζάμια και να σιδερώσουν.
Στο δικό μας σπίτι έχουμε εφαρμόσει κατά καιρούς διάφορα συστήματα για να μοιράσουμε τις δουλειές για το ποιος κάνει τι. Στην ηλικία που είναι τώρα οι κόρες μου τα 2 αγαπημένα μας συστήματα είναι τα εξής:
Το σύστημα με τις θέσεις
Το κάθε παιδί αναλαμβάνει υπεύθυνο για κάποια συγκεκριμένη εργασία, για μία ολόκληρη εβδομάδα. Κάποιες από τις θέσεις που έχουμε ορίσει είναι:
- Υπεύθυνος μπάνιων (αυτή τη θέση την έχουν ονομάσει “μπανίστας”)
- Υπεύθυνος κουζίνας (ή αλλιώς “κουζινάρχης”)
- Υπεύθυνος πλυντηρίου: πλύσιμο, άπλωμα, δίπλωμα (ή αλλιώς “διπλώστρας”)
- Υπεύθυνος σκουπιδιών (ή αλλιώς “σπουπιδιάρης”)
- Υπεύθυνος ξεσκονίσματος (γνωστός ως “ξεσκονόπανος”)
- Υπεύθυνος σκουπίσματος (δεν έχουν βγάλει όνομα, αλλά το σκούπισμα γίνεται συνήθως με μπαλόνι)
Καμιά φορά αναλαμβάνουν μια θέση και οι δύο μαζί αλλά τις περισσότερες φορές τις ξεχωρίζουν.
Αυτό δε σημαίνει ότι όσο είναι υπεύθυνες για μια θέση, δεν κάνουν καμία άλλη δουλειά. Το δωμάτιό τους είναι πάντα υπ’ ευθύνη τους. Επίσης, πάντα μοιραζόμαστε κάποιες καθημερινές δουλειές όπως το στρώσιμο και το σήκωμα του τραπεζιού.
Το σύστημα με τις κάρτες (κατεβάστε τις δωρεάν)
Γράφουμε τις διαθέσιμες δουλειές σε κάρτες ή χαρτάκια και τις βάζουμε σε ένα βάζο. Όταν φτάνει η ώρα για τις δουλειές το κάθε παιδί διαλέγει από ένα χαρτάκι και κάνει τη δουλειά που θα του τύχει!
Αυτό το σύστημα είναι πιο “παιχνιδιάρικο” γιατί έχει αγωνία “τι θα σου τύχει”. Οπότε συστήνω να ξεκινήσετε από αυτό. Για ευκολία θα χαρώ να κατεβάσετε τις δικές μας κάρτες με τις δουλειές. Τυπώστε τις, κόψτε τις, αφαιρέστε όσες δεν σας ταιριάζουν και ξεκινήστε σήμερα κιόλας! Υπάρχουν και κενές κάρτες για να τις συμπληρώσετε με τις δικές σας ιδέες για δουλειές.
Γίνετε συνδρομητές στο newsletter μου και ως δώρο καλωσορίσματος θα σας στείλω τις κάρτες! Συμπληρώστε την φόρμα που θα βρείτε εδώ και σε λίγα δευτερόλεπτα οι κάρτες θα είναι στο email σας.
Και αν αναρωτιέστε αν τα παιδιά μου γκρινιάζουν που χρειάζεται να κάνουν δουλειές θα σας απαντήσω ειλικρινά. Και βέβαια γκρινιάζουν! Κι εγώ γκρινιάζω όταν κάνω δουλειές, πώς να μην γκρινιάζουν τα παιδιά; Όσο κι αν καταλαβαίνουν ότι χρειάζεται να βοηθήσουν, κολλάνε στο γεγονός ότι οι φίλοι τους δεν κάνουν δουλειές. Αδικία!
Η αντίδρασή μου; Είναι η ίδια ακριβώς που θα είχα αν μου γκρίνιαζαν ότι εκείνες τρώνε υγιεινά ενώ οι φίλοι τους ανθυγιεινά.
Δουλειές σπιτιού λοιπόν! Γινόμαστε όλοι μια ομάδα, βοηθάμε τα παιδιά να γίνουν ανεξάρτητα και τους δίνουμε τα εφόδια για επαγγελματική επιτυχία.
Καλή επιτυχία!
Γιώργος αναφέρει:
Ανακάλυψα την σελίδα σου στην αρχή της πανδημίας, στο πρώτο αυστηρό λοκντάουν, ακόμα θυμούνται τα μικρά μου το παιχνίδι θησαυρού. Τώρα προσπαθώντας να τους δώσω κάποια ερεθίσματα, πήρα το τεύχος με τα παιχνίδια σου θησαυρού. Αλλά με τις καθημερινές έγνοιες, δυσκολεύομαι να οργανώσω τα παιχνίδια θησαυρού. Τι να πρώτο κάνω; Έχω πελαγώσει;
Aspa αναφέρει:
Γιώργο ευχαριστώ για το μήνυμα και τα καλά σου λόγια! Πολύ καλά έκανες και πήρες το σετ με τα κυνήγια θησαυρού. Εκείνο που θα πρότεινα είναι να διαλέξεις να διαλέξεις ένα οποιοδήποτε κυνήγι και να το παίξετε, όπως είχατε παίξει το αρχικό που είχατε παίξει με τα παιδιά. Μπορείς να διαλέξεις το ανοιξιάτικο (και να βγείτε να το παίξετε σε ένα κοντινό σας πάρκο) ή το Πασχαλινό που είναι και επίκαιρο. Το πρώτο δεν θέλει καμία προετοιμασία, τους δίνεις τη λίστα και βρίσκουν τα αντικείμενα. Το δεύτερο θέλει μόνο να κρύψεις τα κλειδιά-γρίφους στις κρυψώνες τους, σύμφωνα με τις αναλυτικές οδηγίες.
Έχω γράψει κι ένα αναλυτικό post για τα κυνήγια θησαυρού και πώς παίζονται εδώ: https://www.aspaonline.gr/kinigi-thisavrou-gia-paidia/
Είμαι σίγουρη ότι το post θα σου δώσει ακόμα περισσότερες ιδέες και μπορείς να αφήσεις και εκεί μήνυμα για να βοηθήσω περισσότερο. Καλή διασκέδαση!
Ελένη αναφέρει:
Καλησπέρα και από μένα!!!!Τι ωραίο άρθρο!!!Σαν μαμά με ενοχές και εγώ με βοήθησε να καταλάβω με απλά λόγια γιατί είναι σημαντική η συνεισφορά των παιδιών στις δουλειές του σπιτιού πέρα απο την βοήθεια που θα σου προσφέρουν.
Και να φανταστείς σήμερα σκεφτόμουν πως θα το οργανώσω όλο αυτό……
Μπράβο!!!Συνέχισε έτσι να γράφεις!!!!Και να μας δίνεις ιδέες!!!!
Μάλιστα διάβασα ένα σου άρθρο πριν μέρες και ανέφερες κάπου τη Μαίρη Πόππινς και για κάποιο λόγο είχα ξεχάσει αυτή την ταινία.Ταινία γεμάτη χρώματα, φαντασία, μουσική, τραγούδι, μαγεία.Την έβαλα να τη δει η κόρη μου και ενθουσιάστηκε..πρέπει να την είδε 4 φορές….
Aspa αναφέρει:
Ελένη σε ευχαριστώ για το feedback! Χαίρομαι που σου έδωσα την ιδέα για τη Mary Poppins. Υπέροχη ταινία!
Αγαθη Γιαγκουλλη αναφέρει:
Μπράβο !!! Πολύ ωραίες ιδέες και όμορφα δοσμένες!!!! Τι γίνεται στην εφηβεία που για όλα έχουν μια αρνητική απάντηση και νομίζω ότι όσα εκτισα γκρεμίστηκαν;
Aspa αναφέρει:
Αγαθή, ευχαριστώ! Κι εμένα είναι πλέον τα παιδιά στην εφηβεία. Δεν τους αρέσουν οι δουλειές (εννοείται – σε ποιον αρέσουν;). Αλλά καταλαβαίνουν (και τους υπενθυμίζω) ότι είμαστε μια ομάδα. Σε κανέναν δεν αρέσουν οι δουλειές, αλλά ο καθένας βάζει το δικό του λιθαράκι για να μοιραστούμε τα βάρη τα βάρη στο σπίτι.
Κατερίνα αναφέρει:
Καλησπέρα, πριν λίγο έπεσα πάνω στο site ήμουν στον καναπέ κουρασμένη με τα δύο μικρά μου να χαζεύουν στην τηλεόραση, μου κίνησε την περιέργεια το κείμενο, Πώς να κρατήσω μακριά τα παιδιά από την τηλεόραση; Ουαου μήπως; Και ναιιιιι φοβερές απλές και δημιουργικές ασχολίες.Τα κείμενα πολύ καλογραμμένα που απευθύνεται σε όλες τις μανούλες.Πραγματικά πολλά συγχαρητήρια!!!
Aspa αναφέρει:
Κατερίνα ευχαριστώ! Καλώς ήρθες!
ELEFTHERIA αναφέρει:
Άσπα, παρακολουθώ καιρό το blog σου, τις ιδέες σου, τις προτάσεις σου…αλλά στην αρχή διστακτικά και με επιφύλαξη… Μετά από περισσότερο από 1 χρόνο που σε διαβάζω και “κλέβω” και πολλές ιδέες, οφείλω να σου πω ότι σε παραδέχομαι.!!! Μέσα στα πολλά και χαοτικά πλέον blog, site και ομάδες που κυκλοφορούν (πολλές φορές από τρομακτικά έως αρρωστημένα) είσαι ένα φωτεινό παράδειγμα… Είσαι η μαμά που θα ήθελε μια δασκάλα να έχει τις κόρες σου μαθήτριες, έχεις υπόβαθρο ενός σωστού εκπαιδευτικού, χωρίς ωστόσο να είσαι, έχεις υπόβαθρο ενός συμβούλου – ψυχολόγου, χωρίς πάλι να είσαι, έχεις την τεχνογνωσία και την τεχνοτροπία να προσεγγίσεις τους άλλους, αλλά και τη γνώση και τις τεχνικές να τους ελκύσεις, ξέρεις πώς να οργανώσεις και να οργανωθείς, ξέρεις πώς να μεγαλώνεις το δημιούργημά σου, εκτός από το να μεγαλώνεις τα παιδιά σου… Χαίρομαι ειλικρινά που “έπεσα πάνω σου”!
Aspa αναφέρει:
Ελευθερία δεν έχω λόγια. Σε ευχαριστώ! Χαίρομαι κι εγώ που βρεθήκαμε και σε ευχαριστώ που αφιέρωσες το χρόνο να μου γράψεις ένα τόσο υπέροχο σχόλιο. Μου έφτιαξες τη μέρα!
Νικόλ αναφέρει:
Άσπα καλημέρα! Σε ευχαριστούμε που μας απαλασσεις από τις ενοχές.
Aspa αναφέρει:
Νικόλ από τα καλύτερα που θα μπορούσες να μου πεις, ήταν αυτό… Σε ευχαριστώ!
Sunday Mousie αναφέρει:
Πολύ ενδιαφέρον άρθρο Άσπα! Συνήθως νοιωθουμε τυψεις οταν βάζουμε τα παιδια να κάνουν δουλειες. Με αυτο το αρθρο,μπορω να τους εξηγήσω τον λογο που αυτη η συνεισφορά τους ειναι για καλο. Για το καλό όλων μας πλακα πλακα!
Σε ευχαριστώ!
Aspa αναφέρει:
Ευχαριστώ! Είναι σημαντικό για εμάς τους γονείς να ξέρουμε ότι αυτό που κάνουμε είναι για το καλό των παιδιών (και για το καλό όλων μας, όπως πολύ σωστά λες).
🙂
Irene αναφέρει:
Για άλλη μια φορά Άσπα, ένα ακόμα καλογραμμένο άρθρο με ισορροπημένη άποψη και τεκμηριωμένο από έρευνες- μελέτες!!Είσαι πάντα ουσιαστική , εύστοχη ως προς την πρακτικότητα των εισηγήσεων σου.Ποτέ αερολογίες ή ανούσια πράγματα. Σε ευχαριστούμε!!!
Aspa αναφέρει:
Ειρήνη σε ευχαριστώ κι εγώ, το εκτιμώ!